MOJIH 16 NAJDRAŽIH MJESTA

Dugo sam vremena izbjegavao dati odgovor na najčešće mi postavljeno pitanje:

Gdje ti je bilo najljepše?

U glavi mi je u tim trenucima nastajao kaos – kako nikad nisam ofrlje odgovarao na pitanja, svaki sam se put pokušao potruditi, sjetiti se svih mjesta gdje sam bio zadnjih godina, i odabrati jedno. Ali najčešće nije išlo, pa sam davao odgovore poput:

Uh, teško je to reći, ipak sam posjetio toliko mjesta…
Od toliko mjesta bilo bi nepošteno izdvojiti samo jedno…
Ali, znate, ljepota mjesta ovisi o toliko različitih faktora…
Nije bitno mjesto, već ljudi koje tamo upoznate…

I onda sam jednog dana prestao. Shvatio sam da ljudi koji postavljaju jednostavna pitanja – žele jednostavan odgovor. I da je to sasvim u redu.

Usprkos tomu, moji jednostavni odgovori gotovo nikad nisu bili identični. Moja najdraža mjesta su se mijenjala ovisno o mom raspoloženju, sjećanju, o tome tko je postavio pitanje. Ali sam naučio ne komplicirati.

Ako je razgovor potrajao dovoljno dugo, uvijek sam naglašavao da moje odgovore uzmu s rezervom jer je to samo moje iskustvo koje je ovisilo o puno faktora – trenutnom psihičkom stanju, jesam li bio zdrav, kakvi su bili vremenski uvjeti, kakva je bila hrana, koga sam sve upoznao, gdje sam spavao, koliko sam dugo boravio u tom mjestu, itd.

Imajući sve to na umu, po prvi puta sam sastavio popis 16 najdražih mi mjesta na planeti:

Na svaki od naslova možete kliknuti i pročitati blog u kojem se to mjesto spominje.

16. Kokosovi otoci, Indijski ocean

Vizualno možda i najljepše mjesto koje sam ikad posjetio. Otočići smješteni usred Indijskog oceana, najmekši pijesak ikad, more nestvarne boje, palme – jednostavno, raj na zemlji.

Tek na 16. mjestu jer sam morao doploviti do njega na 13-metarskoj jedrilici, a kad sam ga napuštao sljedeća postaja je bio Mauricijus, udaljen 18 dana plovidbe. Da ne pričam kako komad običnog povrća košta pet dolara, i nije baš da se ima šta raditi na otocima pa sva ta ljepota nakon nekog vremena – prestane očaravati.

15. Tamshiyacu, Peru

212

Malo seoce usred Amazone. Predivna priroda, dobri ljudi s kojima sam pronalazio smisao života u društvu šamana iz plemena Shipibo, druga najdraža riba koja se sprema u listu banane, video koji smo Mare i ja napravili za natječaj za najbolji posao na svijetu.

Jedina negativna stavka su – komarci. Horde komaraca.

14. Varanasi, Indija

Indija u malom. Toliko boja, mirisa i zvukova nisam našao nigdje drugdje. Za njega me veže jedno intenzivno iskustvo – tri dana ležanja i buncanja u znojnom krevetu i odlasku na čučavac svakih desetak minuta, ali i ono što je došlo nakon toga – ozdravljenje, i misao da je čitava bolest vrijedila tog jednog trenutka, kad sjediš na ghatu, gledaš svetu rijeku Ganges, i shvatiš da si – zdrav.

13. Kabak Valley, Turska

104

Predivna mala uvala na jugu Turske, težak put do nje, bacanje u mlako more i smijanje iz sveg glasa, prvi rad u zamjenu za hranu i smještaj, i predivno zvjezdano nebo.

12. Machu Picchu, Peru

341

Iako nisam vizualni tip, ljepoti Machu Picchua je nemoguće odoljeti, kao što fotografija prikazuje.

Ali, ljepota poput ove ostaje u još ljepšem sjećanju kad znaš kroz što si sve morao proći da bi došao na vrh – patnja hodanja po pruzi dan ranije, strah od mraka, vlakova i pobješnjelih pasa, i sreća kad se ustopira neidentificirano prijevozno sredstvo koje ide po tračnicama.

11. Nimbin, Australija

Glavni grad hipija u Australiji, spavanje u tipiju, magična rijeka, priče o smislu života, i najslađe djetešce na svijetu.

10. Samostan Tam Wua, Tajland

183

Budistički samostan pun predivnih ljudi, u predivnom okruženju. Pun pravila, koja sam gotovo sva prekršio, veganska hrana, post nakon podneva, tri vrste meditacije i – mir.

9. Santa Marianita, Ekvador

398

Jedino mjesto na svim mojim putovanjima na kojem sam proveo čitavih pet mjeseci. Simpatično ribarsko selo, laganini volontiranje u divnom Donkey Denu, fora ljudi, večera za dva dolara, žuljevi od ležaljke nakon pet mjeseci pisanja knjige.

I onaj osjećaj kad sam zaklopio laptop i rekao – napisao sam svoju prvu knjigu.

8. Maji Moto, Kenija

196

Divan poklon nepoznate prijateljice, suživot s Maasai plemenom, priče o prijateljstvu s Majkom Zemljom, safari u dvorištu, noćno kupanje na vrućem izvoru, divna Afrika gdjedog pogledaš.

7. Zagreb, Hrvatska

108873192330

Iako neprestano odlazim iz njega, ipak ga jako volim. Samo je jedan dom.

Stross, smoothie u Masarykovoj 26, izležavanje po parkićima između trga i kolodvora, prijatelji, obitelj, nebrojene uspomene.

6. Kushtia, Bangladeš

170071_182442831782827_1792909_o

Moje prvo putovanje van Europe, i prva grupa ljudi koje mogu nazvati svojom obitelji. Najsiromašniji, a najnasmijaniji. Lalon Shah, badminton, chillum, dotara, baul glazbenici uz logorsku vatru, kupanje u svetoj rijeci, zelena gamcha na poklon koju ću nositi na glavi po čitavom svijetu.

5. Andaluzija, Španjolska

Iako nije mjesto, čitava pokrajina mi je ostala u predivnom sjećanju. Pedeset dana besciljnog lutanja, prvo sviranje gitare na ulici, mala Nikita, spavanje uz cestu, Beneficio, tuširanje ispod vodopada, spavanje u špilji, odrastanje.

4. Cape Maclear, Malavi

Mjesec dana odmora od svega – ljudi, svijeta, interneta. Isključenje. Najukusnija riba ikad, malavijsko zlato, bao, skoro nadrapavanje od lokalnih preprodavača magle, moje mjesto na plaži.

3. Amsterdam, Nizozemska

IMG_4302 (1)

Moje prvo solo putovanje, prvo surfanje na kauču, spoznaja u KFC-u, izležavanje u Vondelparku, pita od jabuka u Winkelu, bicikliranje, hipnotizirajuće kućice na kanalu.

Jedini grad u koji sam se vraćao, i to šest puta.

2. Uluru, Australija

142

Najmagičnije mjesto na svijetu. Tjedan dana stopiranja i tisuće pređenih kilometara da bih vidio i doživio veličanstvenost crvene stijene usred kontinenta. Svetost, povijest, obuzimajuća energija tog mjesta.

U isto vrijeme – tuga i razumijevanje za gotovo uništen narod, svu nepravdu nanesenu manjinama svijeta, i nada da će na kraju – sve biti okej.

1. Varkala, Indija

305

Jednostavno rečeno – najdraže mjesto na planeti.

Dom zvan Shiva Garden, kombinacija tuge, sreće, iščekivanja, divnih ljudi, hrane, ljubavi, nove obitelji, prirode, zanimacija. Ležaljke ispod palmi, beskrajni razgovori s ljudima iz svih krajeva svijeta, Krishna Das i njegovih šest pjesama na repeatu, osjećaj da ću se vratiti.

I ostati.

—-

Ali na kraju krajeva, ovaj popis je nebitan – kako vama, tako i meni.

Kad sam posjetio ta mjesta, bio sam druga osoba. Mjesto je zračilo nekom drugom energijom. Ljudi su se promijenili. Sve da se vratim u bilo koje od tih mjesta, nijedno ne bi bilo isto. Jer to se dešava s mjestima i ljudima – mijenjaju se.

Jedino mijena stalna jest.

Ali, divno se prisjetiti svih lijepih trenutaka, mjesta i ljudi koje su mi godine putovanja donijele.

Podsjetit se da sam zbilja sretan čovjek.

Da dom, iako je samo jedan, može biti bilo gdje.

Jeste bili u nekom od ovih mjesta? Vaši dojmovi?

Imate li neko svoje najdraže mjesto – i što ga čini takvim?